Metron sardiinipurkkimatkustaminen on vältettävä

Arvoisa puheenjohtaja ja hyvät kollegat,

Metron sardiinipurkkimatkustaminen on vältettävä.

Kysymys kuuluu: Mahtuuko Matinkylässä, Niittykummussa tai Urheilupuistossa metron kyytiin vuoden 2030 arkiaamuna klo 8? Ei välttämättä mahdu, ellei metron kapasiteettia lisätä.

Kannatan varauksetta hanketta mahdollistaa metron vuorovälin lyhentäminen kahteen minuuttiin. Kapasiteetti kasvaisi tällä teolla 25%.

Hyvät kuulijat,

Kivenlahti, Espoonlahti, Soukka, Kaitaa, Finnoo, Matinkylä, Niittykumpu ja Urheilupuisto alueiltakin matkustusmukavuuden pitää olla koko metromatkan ajan kunnossa. Ei riitä, että Tapiolasta lähtevissä junissa on tilaa.

Ilman kapasiteetin lisäämistä Urheilupuisto–Tapiola välillä ruuhka-ajan täyttöasteeksi vuonna 2030 ennakoidaan 100 – 111 prosenttia. Nyt ruuhka-aikaan toteutuneella 81 prosentin täyttöasteella matkustajat ovat pitäneet metroa ruuhkaisena.

Koronan aikaansaaman etätyöbuumin ei oleteta poistavan metron kapasiteettiongelmaa.

Hyvät kuulijat,

Metron kääntöraide olisi pitänyt rakentaa Matinkylään.

Matinkylän linjalla on ollut Tapiolassa yli viisinkertainen matkustajamäärä verrattuna Tapiolasta lähteviin juniin. Linjojen epätasainen kuormitus korostuu Kivenlahden liikenteen auettua. Joka toinen juna jää Tapiolaan, mutta matkustajat tulevat muualta. Kääntöraiteen sijainti oli paha virhe.

Tehtyä virhettä ei saa tekemättömäksi, mutta oireita saadaan taklattua mahdollistamalla nykyistä lyhyempi vuoroväli Kivenlahteen.

Hyvät kuulijat;

Metron kapasiteetin kasvattamisen hyötyjä on:

1) Matka-ajat lyhenevät joukko- ja henkilöautoliikenteessä.

2) Säästetään tie- ja katuinvestoinneissa sekä ympäristö- ja onnettomuuskustannuksissa,

3) Joukkoliikenteen käyttö kasvaa (esim. 120 sekunnin vuoroväli 150 sekunnin sijaan lisää matkustajia 2,3%)

4) Lipputulot kasvavat

Hyvät kuulijat,

Metron kapasiteetin tulevaisuuden haasteiden voittaminen edellyttää erittäin todennäköisesti tulevina vuosikymmeninä sitä, että voimme ajaa jokaisen metrovuoron Kivenlahteen/Kivenlahdesta. Ei riitä, että näin voidaan tehdä joka toisella tai kolmella vuorolle neljästä. Tämän takia olen tehnyt järjestelmästä löytyvän valtuustotoivomuksen, joka kuuluu:

”Kaupunginvaltuusto toivoo, että metron kapasiteettihanke (METKA) omalta osaltaan luo edellytyksiä sille, että tulevaisuudessa jokainen metrovuoro voidaan teknisesti ajaa Kivenlahteen/Kivenlahdesta.”

Kiitos.

Juri Aaltonen

kaupunginvaltuutettu, sd

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram